Véget érni látszik az állandó halasztgatás: közel hat év után idén októberben megkezdődik a korábban vitatott elektronikus egészségügyi kártya (eGK – elektronischen Gesundheitskarte) kibocsátása Németországban. Ennek többek között feltétele volt, hogy az orvosok és az egészségpénztárak meg tudjanak egyezni a tervezett e-kártyához szükséges terminálok finanszírozásának módjáról.

Az elektronikus egészségügyi kártyát már 2006 januárjától be kívánták vezetni. Az akkor kitűzött cél, az ügyintézés egyszerűsítése és gyorsítása, a párhuzamos vizsgálatok és a gyógyszerek mellékhatásainak elkerülése, valamint, hogy biztosítva legyen a páciensek adatainak elektronikus hozzáférése. Technikai problémákra és adatvédelmi aggályokra hivatkozva a német orvosok az elmúlt években fékezték a projekt bevezetését. Végül a szövetségi kormány 2010 végén döntött a kártya szűkített formában történő bevezetéséről.



Február 24-én Berlinben a Pénztári Orvosok Szövetségi Egyesülete bejelentette, hogy megszületett az orvosok és az egészségpénztárak közötti megállapodás annak érdekében, hogy októbertől bevezethető legyen az elektronikus kártya, és az orvosi és fogorvosi praxisok megkaphassák a szükséges olvasóeszközöket. Ez a megegyezés elengedhetetlen volt ahhoz, hogy az ellátó helyek infrastrukturális beruházását finanszírozni lehessen. Eszerint a praxisok számára a pénztárak 355 EURO támogatást biztosítanak a kártyaolvasó beszerzéséhez, 215 EURO-val járulnak hozzá a beüzemelés költségeihez, valamint 280 EURO-val segítik a mobil kártyaolvasók beszerzését.
Bár a biztosítottak októbertől használhatják az „eGK”-t, továbbra is használható marad a chipes egészségbiztosítási kártya. A pénztárak 2013-tól már csak elektronikus egészségügyi kártyát adhatnak ki – abban az esetben, ha addigra az orvosi praxisok terminálokkal való ellátottsága megfelelő szintre jut. Addig is az új rendszerben az esetleges visszaélések megelőzése érdekében elsősorban a biztosítottak ún. törzsadatait lehet online elérni, illetve egy-egy beteg biztosítási jogviszonya is ellenőrizhető lesz. Ezen felül természetesen cél, hogy a kártyán a beteg sürgősségi ellátással kapcsolatos adatai is rögzítésre kerüljenek, amennyiben ezt a kártyatulajdonos kéri. A rendszer már most alkalmas, hogy később az orvosok online hozzáférhessenek betegeik kórtörténetéhez és leleteihez, valamint könynen és gyorsan információt tudjanak cserélni az adott páciens kezelésében részt vevő többi kollégával.

Fényképek: www.smartcardalliance.com, www.focus.de