Az Állami Nyomda és a Telenor Magyarország megkezdte a mobilfizetést egyszerűsítő NFC technológia tesztelésének előkészületeit. A résztvevők a teszt során éles körülmények között próbálják ki a bankkártyák és különböző hűségkártyák leváltására is alkalmas megoldás működését. A projektben az Állami Nyomda szállítja és üzemelteti a biztonságtechnológiai infrastruktúrát, továbbá biztosítja a szükséges mobil alkalmazásokat és a szakértői támogatást.
A Telenor, a Mobil Tárca Szövetség alapító tagjaként 2012-ben tűzte ki célul NFC-alapú szolgáltatások – például mobilfizetés, hűségpontok nyilvántartása a telefon kereskedői terminálhoz érintésével – tesztelését közösen a piaci szereplőkkel és ügyfeleivel. Szakmai partnernek a Telenor az Állami Nyomdát választotta, amely az elmúlt évben kezdte meg a technológia biztonságos működését garantáló TSM (Trusted Service Manager) rendszerének kialakítását és ezzel egy időben hozta létre Mobil Fejlesztési Üzletágát. A Társaság a technológia terjesztését ösztönző nemzetközi szervezet, az NFC Forum tagjaként idén elsők között csatlakozott a Magyar Mobiltárca Szövetséghez is, melyben a TSM munkacsoport szakmai vezetőjeként aktívan együttműködik a hazai szolgáltatói szektor képviselőivel.
Az NFC tesztelése során a Telenor részt vesz a Mobiltárca Szövetség fogyasztói tesztprogramjában is, melynek célja a projektben részt vevő felhasználók számára a mobiltelefonokba épített, NFC alapú virtuális bankkártyák, hűségkártyák, és egyéb szolgáltatások elérhetővé tétele. A Szövetség pilot programjában pénzintézeti és különböző kereskedelmi szolgáltató partnerekkel együtt a gyakorlatban próbálják ki az új mobilfizetési és egyéb megoldásokat.
A Telenor Magyarország anyavállalata Norvégiában már több sikeres NFC tesztet hajtott végre a piac többi szereplőjével, melyeket mind a felhasználók, mind pedig a szolgáltatók pozitívan fogadtak.
„A Telenor Magyarország döntése számunkra méltó elismerését jelenti az eddigi munkánknak, és egyben lendületet ad az előttünk álló időszakra vonatkozó céljaink eléréséhez. Az Állami Nyomda független, aggregátor szereplője lesz a mobil NFC-s szolgáltatási értékláncnak, folyamatosan dolgozunk a szükséges együttműködési kapcsolatok létrehozásán, a partnereinkkel közös munka megkezdésén. Bízunk benne, hogy a pilot végén a Telenor tapasztalatai is azt mutatják majd, hogy kereskedelmi célú mobil NFC-s szolgáltatások bevezethetők széles nagyközönség számára is.” – mondta Zsámboki Gábor, az Állami Nyomda vezérigazgatója.
”A Telenor Csoport NFC-vel kapcsolatos eredményei is alátámasztják, hogy ez a technológia Magyarországon is egyszerűbbé és gyorsabbá teszi majd a mindennapi vásárlásokat. Ezért törekszünk arra, hogy a Telenor Magyarország ügyfelei minél hamarabb megismerkedhessenek a közeljövő új fizetési rendszerével. Közösen az Állami Nyomdával és a Magyar Mobiltárca Szövetséggel mindent megteszünk azért, hogy megteremtsük az NFC terjedésének hazai feltételeit, a technológia háttér-infrastruktúráját.”– mondta Takács Zoltán, a Telenor Magyarország termék- és innovációs igazgatója, valamint a Mobil Tárca Szövetség elnökségi tagja.
Az NFC-ről
Az NFC (Near-Field Communication) olyan adatátviteli technológia, ami csak nagyon kis távolságokról működik: hatótávolsága a gyakorlatban nem több 2 cm-nél. Ez a tulajdonsága teszi alkalmassá arra, hogy fizetésre és olyan tranzakciókra használják az NFC technológiával felszerelt okostelefonokat, mobil eszközöket, ahol fontos a személyes jelenlét a biztonság érdekében. Ilyenkor a vásárlónak elég mobilkészülékét „megmutatni” a bolt termináljának és engedélyezni a képernyőn a fizetést. Az NFC helyérzékeny információk terjesztésére is alkalmas: NFC matricákhoz, címkékhez érintve NFC-képes mobileszközöket interaktív alkalmazások, weboldalak indíthatók el a mobileszközön. A technológia egyre nagyobb számú okostelefonon érhető el, például a Samsung Galaxy sorozat legújabb készülékeinek egy részén, illetve bizonyos Blackberry modelleken.