A világ két legnagyobb fizetési megoldások fejlesztésével foglalkozó vállalata az elmúlt években számos olyan projektet indított el, ami a kontaktus nélküli és mobilfizetési megoldások nagyobb térnyerését szolgálják. A MasterCard Worldwide négy-öt évvel ezelőtt mind az Egyesült Államokban, mind pedig Európában gyorsan lépett a kontaktus nélküli kártyák fejlesztése terén. Azonban a Visa hamar válaszolt a kihívásra, és nagy ázsiai piaci részesedését kihasználva megkezdte a kontaktus nélküli hotspot-ok fejlesztését Dél-Koreában, Tajvanon, Malajziában és Thaiföldön. Mindkét vállalat nagy hangsúlyt fektet az amerikai kontaktus nélküli piacra is, amelynek eredményeként a jelenlegi terminálok többsége mind a Visa payWave, mind a MasterCard PayPass rendszerét képes kezelni – ahogy egyébként más pénzügyi szolgáltatók érintés nélküli kártyáit is.

A MasterCard már 2006 közepén elindított egy kontaktus nélküli fizetési projektet Törökországban, egy évvel később a Visa ragadta magához a kezdeményezést azzal, hogy Londonban a legnagyobb brit szereplővel, a Barclaycard-dal fogott bele egy érintés nélküli fizetési pilotba. A két cég a londoni tömegközlekedést érintő projektben a „OnePulse” kártyával tette lehetővé, hogy érintés nélküli bankkártyával lehessen fizetni a jegyért, bérletért. 2007 végén néhány további pénzintézettel kiegészülve megjelentek további kontaktus nélküli bank- és hitelkártyák, mind-mind payWave-vel felruházva. Mindezek eredményeként 2009 végére mintegy 4 millió ilyen Visa kártya volt forgalomban Angliában és összesen 6 millió Európa szerte. Várakozások ez utóbbi szám 2010 végére megduplázódik, amelyet az idei angol, török és lengyel kibocsátásoktól vár a cég. Ez a növekedés annak ellenére reálisnak tűnik, hogy az Egyesült Államokhoz hasonlóan Angliában is várakozó állásponton vannak a kereskedők az új technológia bevezetése kapcsán. Mindezek ellenére tehát úgy tűnik, hogy nem csökken a Visa elkötelezettsége a kontaktus nélküli megoldásokkal kapcsolatban.

MasterCard Európát tekintve helyzeti előnyben van a Visa-val szemben, és kiváltképp igaz ez Franciaországban. Itt a MasterCard a két legnagyobb hipermarket hálózattal, a Carrefour-ral és az Auchan-nal együttműködve dolgozik az érintés nélküli fizetés minél gyorsabb elterjedésén. Ebben a projektben nagy szerep jut a két élelmiszerláncnak, akik meglehetős határozottsággal állnak ki a kontaktus nélküli fizetés mellett azzal, hogy PayPass-os co-branded kártyákat bocsátanak ki, és egyre több olyan POS terminált állítanak üzembe, amelyek elfogadják ezeket.
Mindazonáltal mind a MasterCard, mind a Visa a mobilfizetés irányába is nyitott, amit több futó NFC-alapú projekt bizonyít. Nekünk gyártóként pedig alapvetően pozitív, hogy a világ két legnagyobb szereplője megkerülhetetlennek tartja a kontaktus nélküli- és mobilfizetési megoldások fejlesztését és népszerűsítését.
Képek: https://www.retailanswers.wordpress.com/; https://www.watchdata.com/