Április elején a Fővárosi Közgyűlés egyhangúlag elfogadta az elektronikus jegyrendszer bevezetését a közösségi közlekedésben. A frakciók közötti egyetértés is mutatja a jelenlegi papír alapú rendszer átalakításának égető szükségét. A jövőbeni megoldással szemben elvárás, hogy az utasok mobiltelefonjukat és bankkártyájukat is használhassák jegy- vagy bérletvásárlásra, azonban, hogy ez, milyen technológiai alapokon fog nyugodni, csak a következő hónapokban kristályosodik ki. A világban megfigyelhető technológia tendenciák mindenesetre egy irányba mutatnak.
A Google idén indított digitális magazinja, a Think Quarterly első száma többek között az NFC technológia lehetőségeivel is foglalkozik. Az egyedülállóan gyönyörű kiadvány cikke a londoni Oyster közlekedési kártya kapcsán felteszi a kérdés, hogy kell-e foglalkoznunk azzal, hogy hogyan működik ez a chipkártya alapú szisztéma? Kell, mert a kártya sokat elárul a használati szokásokról és tulajdonosáról. A 2003 óta kiadott több mint 10 millió Oyster kártya és a napi ötmillió kártyaleolvasás a szolgáltató számára nagyon fontos információt nyújt például az utazási szokásokkal kapcsolatban.
Rich Pleeth cikkében felhívja a figyelmet arra, hogy a fejlődés egyik legfontosabb jellemzője, hogy hamarosan a mobilok többsége képes lesz kezelni az NFC-technológiát, amelynek csak egy formája a bankkártyát helyettesítő fizetési felhasználás. Az apró chip képes a személyazonosítók tárolására, a különböző tagsági és hűség kártyák helyettesítésére, amelyek természetesen akkor vesznek el a táska mélyén, amikor szükség lenne rájuk. Tulajdonképpen szinte bármi és bárki NFC-képes lehet a kidobótól a kalauzig anélkül, hogy különösen drága beruházásokat kellene eszközölni.
Mára több ezer kereskedő és szolgáltató fejlesztette NFC infrastruktúráját, amelynek hátterében elsősorban az áll, hogy a technológia tökéletesen alkalmas az ügyféligények kielégítésére, segítségével megvalósítható a vásárlók elvárása, vagyis, hogy az adott brand törődjön velük, figyeljen rájuk. Az NFC a helyhez kötődő, helymeghatározáson alapuló szolgáltatásokban (location-based services) nagyon erős. Pleeth példájával szemléltetve ez azt jelenti, hogy ha én rendszeres Starbucks látogató vagyok, viszont hetek óta nem tértem be hozzájuk egy kávéra, akkor a szolgáltatónak lehetősége van a felajánlani egy ingyen Latte Macchiatot. Ezek a vásárló által engedélyezett gesztusok egészen új dimenzióba helyezhetik az ügyféllojalitást.
A technológiában rejlő lehetőségek óriásiak. Már ezek, a gyerekcipőben járó megoldások is jelentősen átalakítják a vásárlási szokásokat, mi lesz, ha még okosabb, még interaktívabb szolgáltatásokat fejlesztenek ki a kereskedők. Kétségtelenül az ügyfelekkel való kapcsolat mérföldkövéhez érkeztünk. Most van itt az ideje beszállni az NFC-be, különben a későn ébredőknek ez a vonat elmegy.
Fényképek: www.thelondondailynews.com, www.macpr.com.au