Kifejezetten élvezi a felhasználók többsége akontaktus nélküli mobilfizetést, mindössze az elfogadóhelyek számávalelégedetlenek: sokkal több szeretnék élvezni a gyors tranzakciók nyújtottakényelmet. Legalábbis ezderül ki a legújabb kutatásból, amit a VISA Europe a minap adott ki. A „ContactlessBarometer” célja, hogy az NFC ökoszisztémában érdekeltek rendszeres képetkapjanak arról, miként viszonyulnak a britek az újfajta fizetési metódusokhoz.
Mi is említettük már, hogy egy dolog az NFCinfrastruktúra és az NFC-képes eszközök megléte, és egy másik a technológiaelfogadottsága. A VISA kétezer felhasználó megkérdezésével készült kutatásanagyon pozitív ebből a szempontból is: a válaszadók nagy többsége szívesenhasználja a mobilfizetést, és türelmetlenül várják, hogy a legnépszerűbbüzlethálózatokban is elérhető legyen az érintés nélküli fizetés lehetősége. Afelhasználók 85%-a mindenképpen ajánlaná a kontaktus nélküli mobilfizetéstbarátainak és rokonainak, míg döntő többségük (90%) úgy véli, hogy amobilfizetés megkönnyíti az életét, bár 28%-uk szerint egyelőre nincs elegendőelfogadóhely.
A felhasználók természetesen elsősorban olyankiskereskedelmi egységekben használja szívesen a mobilfizetést, ahol atechnológia nyújtotta előnyök – gyorsaság és egyszerűség – alegkézzelfoghatóbbak. Így a gyorséttermek, a benzinkutak és a szupermarketekazok a helyek, ahol a leginkább használni akarják a megkérdezettek az érintésnélküli fizetést. Ennek megfelelően nem meglepő, hogy a technológia a sietőemberek között a legnépszerűbb (58%), de a sorban állók (30%) és a forgalmashelyen tömegben lévők között (26%) is favorit.
A felmérés megerősíti azokat a korábbielképzeléseket, miszerint a technológia legfőbb előnyei:

  • annak gyorsasága a készpénzzel szemben (31%)
  • nem kell a kártyát kiadni a felhasználónak akezéből (53%)
  • nem kell sem készpénzt (55%), sem aprópénzt(51%) magunkkal vinnünk
  • nem kell automatában pénzt felvennünk (48%).

Ugyanakkor továbbra vannak félreértések azesetleges csalások és a technológia biztonságával kapcsolatban. A válaszadókközel felének (44%) vannak aggályai az esetlegesen ellopott kártyájukbiztonságáról, ami mindenképpen jelzi, hogy a bankoknak, illetve az ökoszisztématöbbi szereplőjének is sok feladata van még a felhasználók tájékoztatásátilletően.
A kutatás Mark Austin, a kontaktus nélkülidivízió vezetője szerint az eredmény örömteli, ugyanakkor feladatot is jelent:az érintés nélküli fizetés minél szélesebb körben elérhetővé kell tenni, azazaz elfogadóhelyek és terminálok számát dinamikus növelni kell. Ebbe az iránybaegyik legnagyobb lépés, hogy a McDonalds 1.200 brit éttermében 2011 májusától márlehet kontaktus nélkül fizetni. Emellett többek között olyan kereskedők üzleteiteszik az összesen 70.000 elfogadóhelyet, mint a Subway, a Burger King, azAngliában igen népszerű Pret A Manger. Ígéretek is szép számmal vannak, így azélelmiszer és gyógyszertár lánc, a Co-op, a Wilkinson vagy éppen a Starbucks ismég idén áttér a kontaktus nélküli fizetés elfogadására.
Ezen alapozó kutatást a VISA tervei szerintnegyedévente friss felmérés fogja követni, így idén novemberben beszámolunkmajd arról, hogy történt-e változás a felhasználók attitűdjében az új fizetésitechnológiákkal kapcsolatban.

Fényképek: www.vivotech.com, www.google.com