Terjedelmes cikketközölt a minap az NFC|Times azzal kapcsolatban, hogy a Google hogy látja afizetési platform szabadságát. A cég illetékese nem hagyott kétséget afelől,hogy a keresőóriás a zárt NFC platformot zsákutcának tartja.
Osama Bedier szerint azok a pénztárcaszolgáltatók, akik zárt platformban gondolkodnak, tévúton járnak. A kérdésannak kapcsán merült fel, hogy az Isis fizetési rendszere és a veleegyüttműködő telekommunikációs cégek (a négy nagy amerikai MNO közül három:at&t;, T-Mobile, Verizon) az általuk forgalmazott NFC-s telefonok megakadályoznáka GW elérését. A fizetésekért felelős vezető szerint, bár időt nyerhet ilyenlépéssel egy-egy szolgáltató, de semmiképpen sem győztes stratégia bármilyenhozzáférést blokkolni. Ugyanakkor szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy azemlített telko cégeknek egyáltalán nem áll érdekükben saját maguknakkonkurenciát teremteni, sőt egyes vélemények szerint az európai szolgáltatók ishasonlóan vélekednek, azaz a Google pénztárcáját ők is igyekeznek mellőzni.

Reményt ebben a küzdelemben a Google számára akisebb szolgáltatók jelenthetnek, mivel számukra a magas beruházási költségekmiatt nem éri meg saját tárcába invesztálni, főleg, ha azt a keresőóriástólmegkaphatják. Az, hogy ez elegendő erőt ad-e majd a Google, hogy nyomástgyakoroljon a piacra, még kérdés. Mindenesetre Amerikában az egyelőre csak anegyedik nagy szolgáltatónál, a Sprintnél értékesített Nexus S 4G-n futó GoogleWallet-et a szeptember végi megjelenést követően két hétben 200.000 töltöttékle és aktiválták. 
Jelenleg elég nagy a bizonytalanság és abizalmatlanság. Míg a Verizon szívesen forgalmazná a Galaxy Nexus-t annakNFC-képességeinek fenntartása mellett, arról nem nyilatkozott, hogy engedné-e aGW használatát ezeken a készülékeken, és az erre vonatkozó kérdést a Google ismegkerülte. A bizonytalanság mögött az áll, hogy a GW-nek az alkalmazásfuttatásához hozzáférést kell biztosítani a telefon biztonsági eleméhez akárfizetésről, akár kuponok felhasználásáról van szó. Márpedig a telkok eztpillanatnyilag nem támogatják, mivel félnek, hogy ebben az esetben kicsúszik akezükből az „irányítás”. Miért?
A Galaxy Nexus és a Nexus S eleve rendelkezika beépített biztonsági elemmel és az alkalmazást támogató interface-szel. Abeépített chip tárolja a fizetési információkat, a kuponokat, a hűségpontokatés minden egyéb ajánlatot. Ezen megoldás révén lehetséges, hogy a felhasználóegyetlen érintéssel fizessen, használja fel a kuponját és írja jóváhűségpontjait a terminálnál. Ezt a felhasználói élményt akarja a Google apénztárcája segítségével biztosítani. Azonban a biztonsági elem nemcsakbeépített lehet, hanem lehet a SIM kártyában, vagy akár egy MicroSD kártyábanis.
A GW és az Isis rendszerének legnagyobbkülönbsége, hogy míg az Isis (és a legtöbb MNO terveiben is ez szerepel) abankoktól és a szolgáltatóktól kér pénzt, hogy beengedje azokat a biztonságielembe, illetve beengedje azok ajánlatait a pénztárcájába, addig a Google ahirdetőkre alapoz, és a fizetési szolgáltatóktól nem kérne jutalékot.

Bedier a Galaxy Nexus bemutatása kapcsánelmondta, hogy a cég egyértelműen a nyílt megoldások mellett áll, mivel azelmúlt néhány év megtanította őket, hogy mindig a felhasználó választ, és ezértegy zárt modellel nehéz megfelelően működni. Felhívta arra is a figyelmet, hogya nyílt ökoszisztémák és az ingyenes alkalmazások forradalma teljesenmegváltoztatta a mobiltelefonokat, azaz a Google ezzel igazolva látja a nyíltplatformok melletti elköteleződését. Ugyanakkor a nyilatkozatok szintjén azIsis vezette együttműködés egyáltalán nem tart a Google-től. Ennekdemonstrálására jelentették be szeptemberben, hogy hat nagy készülékgyártó(Samsung, LG, HTC, RIM, Motorola, Sony Ericcson) tervezi a közeljövőben olyanNFC-s mobilok bemutatását, amelyek képesek futtatni az Isis pénztárcáját ésalkalmazásait. Magabiztosságuk abból fakad, hogy láthatóan a Google-nak még egykomoly problémát meg kell oldani: pénztárcájának képesnek kell lennie akülönböző biztonsági elemek kezelésére, azaz az akár beépített, akár a SIM-banvan, akár a memóriakártyában.
Ahhoz, hogy a Google piaci pozíciója erősebblegyen, feltétlenül szükséges, hogy a kereskedők, kereskedelmi láncok az őpénztárcáját válasszák. Ahogy arról már beszámoltunk nemrég, úgy néz ki, hogyjó úton halad ezen a téren a cég. Bár a vezetés is magabiztosságot sugároz etéren, az tény, hogy a terjeszkedés egyik legnagyobb akadálya a megfelelőterminálok hiánya. Ez pl. az oka annak is, hogy a nálunk is ismert Subway csakaz üzletei 30%-ban tudta bevezetni a rendszert, és ott is csak fizetésre.Kuponokat és egyéb ajánlatokat még nem vett bele a megoldásba az étteremlánc.Éppen az ilyen esetek miatt a keresőóriás segíti a programba belépőkereskedőket, ami magába foglalja a terminálokat, a műszaki segítséget és aképzést is.
A harc tehát elkezdődött, ami hosszú távonmindenképpen a felhasználóknak javára válhat. Ugyanakkor az tisztán látszik,hogy az NFC ökoszisztéma még közel sem egy kőbe vésett rendszer. Még nem mindenesetben világosak a szerepek, az érdekek és a célok az egyes szereplőkesetében. Az mindenesetre valószínűsíthető, hogy a fenti helyzet hamarosanEurópában, és ezen belül Magyarországon is előáll, mivel egyfelől a telkocégekés a bankok már elég erőteljesen mozgolódnak (ld. Mobil Tárca Egyesület),másfelől pedig a Google 2012 első felére ígérte, hogy belép az európai piacra.Addig minden fél számára marad a készülődés, a fegyverek megtisztítása és azsáncok megerősítése.

Fényképek: www.google.com,www.paywithisis.com