Többször írtunk arról már mi is, hogy a Google az NFC felkarolásával nagy lökést adott az érintés nélküli technológia terjedésének. Közismert, hogy a legújabb Android operációs rendszer már támogatja az NFC-t, sőt az is, hogy a legutóbbi Nexus már NFC-képes telefon. De ezen a látványos fejlesztésen kívül mit tesz, és miért a webóriás a mobilfizetés területén?
Míg az Apple-el kapcsolatban egyre többen rebesgetik, hogy az iPhone5-ben sem lesz NFC, addig a Google minden lépése a mobilfizetés felé való elköteleződést erősíti. Nagy valószínűséggel egy pénztárca-háború előtt állunk, amelyben a Google már a tesztüzemnél tart, az Apple pedig a maga módján kívánja felhasználói aktivitását növelni. De mik voltak azok a lépések, amelyek igazolják, hogy a vállalat mindent megtesz, hogy az „NFC–okostelefon” párosban rejlő lehetőségeket kihasználja:
- Az általa fejlesztett „Cream” névre keresztelt, várhatóan áprilisban megjelenő mobilpénztárca iránt nemcsak a legnagyobb amerikai bankok, hanem a MasterCard és VISA is nagyon komolyan érdeklődik. A hajtóerő valószínűleg minden esetben az, hogy fel akarnak szállni a Google-vonatra annak érdekében, hogy a legkevesebb piacot veszítsék.
- Megkezdte a kapcsolatok kiépítését a kereskedőkkel, többek között a legnagyobb Wal-Mart-tal, ami a helymeghatározáson alapú marketing egyik legfontosabb pillére lehet.
- Cégen belül felállított egy ún. „Payment team”-et, amelyben számos mobilkereskedelmi szakértő is helyet kapott. Ez a csapat felel a mobilpénztárca mellett a kapcsolódó felhő alapú szolgáltatások kidolgozásért, hogy a felhasználó helye hajszálpontosan meghatározható legyen, hogy ismert legyen az érdeklődési köre, és hogy a megfelelő ajánlatokat kapja.
- A Google megkezdte az együttműködést a First Data-val, ami megnyitja az utat több millió kereskedő irányába az egész Egyesült Államokban. Ezzel párhuzamosan a First Data is bemutatta TSM szolgáltatását, amelyet a webóriás az alkalmazások pénztárcára való letöltésére használhat.
- A pletykák szerint mindeközben a vállalat hardvergyártókkal is megkezdte a tárgyalásokat, hogy a Google mobilkereskedelmi platformja és a kereskedők közötti kapcsolat megvalósulhasson. Így a céget összefüggésbe hozták az egyik legnagyobb érintés nélküli olvasó-gyártóval, a Vivotech-el, illetve a VeriFone-nal, mint POS terminál szolgáltatóval.
Láthatólag a Google-nak nem az a célja, hogy a POS terminálokon az ő fizetési megoldása fusson, és ezzel jelentős tranzakciós díjra tegyen szert. Ehelyett a „Cream”-mel egy olyan NFC-képes digitális pénztárcát alakítanak ki az Android platform számára, amelyben a pénzügyi szolgáltatók, beleértve a bankokat, el tudják helyezni saját alkalmazásaikat. Mi ebben a motivációs erő, pestiesen szólva, mi ebben az üzlet a Google-nak?
Nem véletlen az NFC felkarolása. A webóriás grandiózus mobilkereskedelmi terveinek sarokköve az NFC, mert az tökélyre fejleszti a felhasználókkal való kapcsolatot. A Google meglátása szerint a technológia még pontosabb targetálást tesz lehetővé a kereskedők számára, hiszen akkor tudják elérni ügyfeleiket (leendő ügyfeleiket), amikor azok a boltban, vagy annak közelében vannak, és olyan személyre szabott promócióval tudják bombázni őket, amik aktuálisak és kézzel foghatóak. A Google ezt a célzott elérést akarja kínálni a hirdetőknek. Emellett természetesen a fizetési tranzakciók adatforgalma fontos információval szolgál a vásárlóról, ami tovább pontosítja a targetálást.
Látható, hogy a Google-nak nem a tranzakciók utáni 1,5%-ban van igazi lehetőség. Nekik sokkal izgalmasabb az a 10 vagy még több százalék, ami a kereskedőktől érkezik. Ezt támasztja alá az is, hogy a cég előző évi közel 30 milliárd dolláros forgalmának 95%-a az internetes reklámokból jött. A Google célja tehát, hogy a felhasználók minél többet szörföljenek az okostelefonjukkal, ott nézzenek utána annak, ami érdekli őket. Ebben a történetben az NFC azt biztosítja a Google számára, amit az otthoni böngészés nem, fizikai kapcsolatot a kereskedőhöz, ahol a kereskedelem döntő hányada folyik. A kereskedők milliójának ilyen elérése olyan lehetőség a nekik szánt célzott ajánlatokon keresztül, amely jóval nagyobb üzlet a Google-nak, mint a tranzakciós díjak.
Fényképek: www.all-teknik.biz, https://siliconvalley.rcrwireless.com